گرگان

گرگان

یکی از زیباترین شهرهای ایران، گلستان، پایتخت آن گرگان است. یکی از سرسبزترین و دوستدار محیط زیست برای زندگی است. گردشگران زیادی از این شهر دیدن می کنند که دارای جاذبه های فراوانی از جمله مناظر تاریخی و طبیعت است. این شهر به طور خاص برای جلب رضایت همه نوع مسافران طراحی شده و اگر از آن بازدید کنید، می توانید اوقات شگفت انگیزی داشته باشید!

گرگان یکی از شهرهای خطه شمال شرق ایران و مرکز استان گلستان است. این شهر از سمت شمال با آق‌قلا و ترکمن، از سمت جنوب با سمنان، از غرب با مازندران و از سمت شرق با خراسان رضوی همسایه است. گرگان در ارتفاع ۱۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد. طبق اسناد موجود تعدادی از اقوام مهاجر آریایی بعد از ورود به ایران گرگان را برای سکونت خود انتخاب کرده‌اند. نام قدیمی این شهر استرآباد بوده که در دی‌ماه سال ۱۳۱۱ شمسی به گرگان تغییر نام پیدا کرده است.

آب‌وهوای گرگان

میزان شرجی بودن هوا در این ناحیه نسبت به استان‌های گیلان و مازندران کمتر می باشد. با این حال، گرگان در تابستان هوای گرم و مرطوب را تجربه می کند. هوای گرگان در فصول بهار و پاییز به احتمال زیاد به دلیل موقعیت جغرافیایی بهتر است. در فصل زمستان در گرگان برف و باران می بارد. گرگان در فصل زمستان به دلیل کوهستانی بودن برف را تجربه می کند. بارش باران در گرگان نسبت به نواحی غربی دریای خزر بسیار کمتر است که باعث می شود در فصول خشک هوای مطبوع تری داشته باشیم. در گرگان هوای سرد از مهرماه شروع شده و تا فروردین ادامه دارد. قسمت جنوبی شهر دارای آب و هوای معتدلی است ، قسمت شمالی گرگان استپی مانند با آب و هوای نیمه مرطوب است که آن را برای کشت محصولات زراعی یا غلات عالی می کند.

بهترین فصل سفر به گرگان

گرگان شهری است که در آن چهار فصل وجود دارد. شرایط آب و هوایی شدید قطعا ارزش تجربه کردن را دارد! افراد می توانند فصل سفر خود را بر اساس سلیقه و سبک سفر خود انتخاب کنند. اما بهترین فصل برای سفر به گرگان فصل بهار و پاییز است البته اواخر تابستان نیز هوای گرگان تا حدودی پاییزی می‌گردد. در این فصول رطوبت هوا وجود ندارد و دمای هوا نیز تا حدودی کاهش یافته است. البته در فصل بهار گهگاه بارندگی اتفاق می افتد و اگر از باران لذت نمی برید بهتر است در فصل تابستان به سفر بروید. در روزهای اول بهار و فصل پاییز، تعداد روزهای آفتابی گرگان به نسبت دیگر شهرهای ایران کمتر است. اما هوای در این فصل بسیار عالی و مطبوع می‌گردد. هر کسی که از تفریح در فصل زمستان لذت می برد، ممکن است از این شرایط قدردانی کند.

دیدنی‌های گرگان

گرگان جاذبه‌های دیدنی بی‌شماری دارد و به همین دلیل ما در ۳ بخش طبیعی، تاریخی و مذهبی دیدنی‌های این شهر را دسته‌بندی و معرفی کرده‌ایم.

جاذبه‌های طبیعی گرگان

گرگان در شرق دریای خزر یکی از زیباترین سواحل ایران است. کوه هایی دارد که به دلیل موقعیت مکانی بکر و دست نخورده است و با تعدادی جاذبه طبیعی شگفت انگیز دیگر احاطه شده است. گرگان از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد منطقه می باشد.

آبندان توشن

در جنوب توشان محلی به نام آباندان وجود دارد. یک طرف روستا دو جنگل و یک مرتع را از سه طرف احاطه کرده است. این دریاچه در مرز جنوبی روستای توشان و در 5 کیلومتری گرگان قرار دارد. گرگان شهری با برخی از زیباترین مناظر ایران است که گردشگران را از سراسر کشور به خود جذب می کند. رودخانه‌ها، کوه‌ها، مراتع و جنگل‌ها وجود دارند که به آب و هوای عالی برای گردشگری کمک می‌کنند.

پارک جنگلی ناهار خوران

پارک جنگلی ناهار خوران یکی از جاذبه های طبیعی گرگان است. اگر قصد سفر به گرگان را دارید، مهم است که از آن دیدن کنید! پارک ناهارخوران به قدمت پارک ژوراسیک است.در حال حاضر، قدمت این پارک حدود 40 میلیون سال تخمین زده می شود. قدم زدن در میان انبوه درختان بلند، سر و صدا حیوانات ، چشمه ها و رودخانه هایی که از وسط جنگل می گذرند، هوای مطبوع، مردمی صمیمی که در صورت بروز هر اتفاقی از شما مراقبت خواهند کرد.

پارک جنگلی النگدره

این پارک جنگلی یکی از معروف ترین مناطق گردشگری ایران است که در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان قرار دارد. هوای خنک پارک النگدره تنها ده درجه خنک تر از گرگان است. آبشارها و چشمه های زیادی در این پارک وجود دارد که فضای آن را زیبا می کنند. این پارک امکانات مختلفی را برای کسانی که دوست دارند ورزش کنند ارائه می دهد. یکی از بزرگ ترین ویژگی های این پارک این است که به راحتی می تواند گردهمایی های کوچک خانوادگی و گردش های دوستانه را در خود جای دهد. هیجان ناشی از چنین رویدادهای مهم همیشه با شما خواهد ماند.

خلیج گرگان

این خلیج بزرگترین خلیج دریای خزر است. خلیج گرگان جایی است که می توانید یکی از بهترین گونه های خاویار سیاه جهان و ماهی های با ارزشی مانند ماهی سفید، کفال و ماهی غضروفی را پیدا کنید.

منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما

روستای جهان نما مکانی در گرگان ایران با زیبایی های طبیعی فوق العاده چشمگیر است. این منطقه به عنوان یک جاذبه گردشگری مهم در سطح بین المللی مشهور است. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود و سالانه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند. پارک ملی جهان نما مکانی زیبا مملو از طبیعت بکر و مناظر بی نظیر است.

روستا و آبشار زیارت

روستای زیارت یکی از معروف ترین عبادتگاه های قدیم بوده و افراد زیادی برای زیارت به این روستا سفر می کردند. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این روستا این است که شامل یک شهر بزرگ سوخته با قدمت هزاران سال است. در حاشیه این روستا آبشاری زیبا به نام همنام وجود دارد. وقتی از بالا دیده می شود، منظره ای نفس گیر برای تماشاگران ایجاد می کند تا از آن لذت ببرند.

آبشار باران کوه

این آبشار در 18 کیلومتری جنوب غربی گرگان و در مسیر رودخانه شاتکلا و پارک جنگلی باران کوه واقع شده است. اینجا یکی از زیباترین نقاط ایران برای گذراندن اوقات فراغت و استراحت است. این منطقه به دلیل ریزش مداوم آب و صخره های سبز اطراف یک آبشار به یکی از پربازدیدترین مناطق تبدیل شده است. مناظر باورنکردنی گرگان در این نقطه شمالی کشور که خروج از آن غیرممکن به نظر می رسد. پیاده‌روی در میان مزارع سرسبز و پیاده‌روی در کنار آبشارهای طبیعی به مردم این امکان را می‌دهد تا احساس انرژی دوباره، سرحال و شادی کنند.

سد نومل (سد کوثر)

سد نومل در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق گرگان قرار دارد و روی آبراهه اصلی حوضه آبریز فرعی نومل احداث شده است. دریاچه پشت سد امروزه یکی از مکان‌های مناسب و زیبا برای استراحت و تفریح مثل ماهیگیری محسوب می‌شود.

چشمه آبگرم زیارت

این چشمه که در شهرستان زیارت قرار دارد، تنها چشمه آبگرم استان گلستان است و سالهاست که وجود دارد. گفته می شود که خواص درمانی بسیاری دارد که مشابه سایر چشمه های آب گرم استان اردبیل است.

پارک جنگلی قُرُق

این پارک در 24 کیلومتری شرق گرگان و در مسیر جاده اصلی گرگان – مشهد قرار دارد. این پارک دارای حیات وحش، امکانات رفاهی و تفریحی مختلف از جمله رستوران ها، پارکینگ ها، زمین های بازی و غیره برای گروه های سنی مختلف است. این پارک جنگلی یکی از مهم ترین مناطق زیستی ایران است و مهم ترین ویژگی آن دارای گوزن شاخ قرمز است. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه طبیعی فصل بهار و تابستان است

روستای شاهکوه

شاهکوه روستایی است که در 65 کیلومتری گرگان قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در کوهستان، هر تابستان گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. جنگل اطراف نیز بسیار باستانی است که بر جذابیت آنها می افزاید.

جاذبه‌های تاریخی گرگان

گرگان یکی از شهرهای تاریخی ایران است. این شهر دارای جاذبه های تاریخی بسیاری است و سالانه گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند.

کاروانسرای قزلق

این بنای تاریخی در سی و پنج کیلومتری جنوب شرقی گرگان در میان جنگل های انبوه و سرسبز در مسیر جاده گرگان به چهارباغ و شاهکوه قرار دارد. کاروانسراهای کوهستانی منحصربه‌فرد هستند زیرا حس و حال و هوای خاص خود را دارند که توسط مصالح ساختمان‌هایشان ایجاد شده است. مصالح به کار رفته در کاروانسرای قزلاق سنگ، ملات گچ، آهک و ساروج است که طبق اسناد تاریخی در دوره ساخت آن نمونه بوده است. جالب اینجاست که این منطقه از نظر تاریخی نیز پر رونق بوده است

دیوار دفاعی گرگان

دیوار دفاعی گرگان در بین مردم محلی به دیوار بزرگ اسکندر و دیوار سرخ معروف است.این بنا یکی از دیوارهای اصلی جهان محسوب می شود که تاریخ نگاران قدمت آن به اندازه دیوار چین و متعلق به دوره ساسانیان می دانند.

موزه صنایع‌دستی گرگان

نام دیگر این موزه خانه لطیفی نام دارد. موزه صنایع دستی در منطقه قدیمی گرگان و روبروی مسجد جامع و بازار نعلبندان واقع شده است. این بنا توسط مرحوم مهردی خای ملک به عنوان خانه ساخته شده است اما اکنون به موزه تبدیل شده است.

مجموعه باقری

قدمت خانه تاریخی باقری به دوره های مختلف برمی گردد. در مهرماه 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. مجموعه باقری یکی از بهترین نمونه های معماری در گرگان ایران است. خانه باقری یکی از مهم‌ترین آثاری است که در گرگان یافت می‌شود.

کاخ موزه گرگان

این موزه باستان شناسی یکی از چهار موزه تخصصی ایران است. «30 نفر از مشاهیر استان گلستان» در این مجموعه از مجسمه های قرن سوم تا عصر کنونی به نمایش درآمده است.

پل آق قلا

پل تاریخی آق قلا حدود 800 سال قدمت دارد. این پل زیبا با نقش و نگار آجری از آثار معماری بی نظیر در گرگان است.

خانه تقوی‌های گرگان

این خانه یکی از بناهای تاریخی زیبای به جا مانده از دوران گذشته می باشد.

دیگر جاذبه‌های تاریخی گرگان

در ادامه دیگر جاذبه‌های تاریخی گرگان به صورت فهرست‌وار معرفی شده است.

  • مدرسه عمادیه

  • کاروانسرای دیمه لو.

  • تپه باستانی تورنگ تپه

  • آب انبار روشن آباد گرگان

  • درب نو

  • مسجد جامع گرگان

  • بازار نعلبندان

جاذبه‌های مذهبی-زیارتی گرگان

یکی دیگر از دلایل سفر به گرگان، امامزاده ها هستند. معمولا بازدیدکنندگان در مسیر مازندران و گیلان وقت خود را در آنها می گذرانند. از جاذبه های زیارتی گرگان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امامزاده طیب

  • امامزاده نه‌تن

  • امامزاده عبدالله

  • حرم مطهر سید ابراهیم

  • امامزاده بی‌بی حور

  • امامزاده نور

1402/02/21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *