شهرها و آب و هوای شمال و مسیر های اصلی دسترسی به شمال ایران

شمال ایران به فاصله جنوب مازندران یا دریای خزر تا شمال رشته کوه البرز گفته می شود. سالانه میلیون ها نفر از سراسر ایران به این منطقه سفر می کنند و آب و هوا و سایر ویژگی ها عالی است. دریای خزر تنها یکی از دلایلی است که این منطقه دارای یکی از بالاترین تراکم جمعیت در ایران است. بسیاری از مناطق شمالی ایران دارای مناظر زیبا و مکان های تاریخی مهمی هستند. بهترین راه برای تجربه این موضوع، بازدید از آن مقاصد است. شمال ایران شامل شهرهای زیبای زیادی است که دارای 3 استان از جمله استان گیلان، مازندران و گلستان است.

شهرهای شمالی ایران در فصل بهار و تابستان یکی از دلپذیرترین مناطق برای سفر هستند. بهترین مناظر شهرهای شمال ایران در فصول مختلف قابل مشاهده است. مردم سراسر ایران در تعطیلات و آخر هفته ها به شمال سفر می کنند و سفرهایی را برنامه ریزی می کنند که ممکن است دو روز یا بیشتر طول بکشد. اما بسیاری از مردم با گشت و گذار در بهترین مناطق شمال آشنا نیستند و همیشه فقط یک مقصد ثابت را برای سفر یا منطقه ای برای استراحت خود انتخاب می کنند که ممکن است پس از مدت ها خسته کننده شود و دیگر جذابیت اصلی را نداشته باشد.

اگر می خواهید برای سفر بعدی خود به شمال ایران برنامه ریزی کنید، باید در مورد بهترین مناطق اطلاعاتی کسب کنید. شما با یک ماجراجویی جدید روبرو خواهید شد!

وضعیت آب و هوای شهرهای شمال چگونه است؟

آب و هوای شهرهای شمالی با زمستان های سرد و تابستان های خنک مشخص می شود. میانگین دما در زمستان حدود -5 درجه سانتیگراد است در حالی که دمای تابستان حدود 17 درجه سانتیگراد است.

آب و هوای شمال ایران بسیار معتدل و مرطوب است. با سایر نقاط کشور بسیار متفاوت است. می توان گفت آب و هوای شمال ایران و یا جلگه مازندران را یک آب و هوای معتدل خزری نام گذاشت. رشته کوه های البرز، موقعیت آنها، قسمت شمالی آب و هوای ایران، مجاورت با دریا و خط ساحلی، پوشش گیاهی فراوان و بادهای منطقه ای این منطقه را تشکیل می دهد. این منطقه در تمام فصول بارندگی کافی دارد.در شمال کشور، کوه ها و دریای خزر عامل مهمی بوده است که باعث تغییر الگوهای اقلیمی شده است. این عوامل جغرافیایی از شاخص ترین عوامل اقلیم ایران هستند. اگرچه اکثر مناطق کشور خشک و بیابانی هستند، اما منطقه شمالی هوای مطبوع تری را تجربه می کند. از آنجایی که هوا بسیار خوب است، بسیاری از مردم سفری به شمال دارند. سه استان در این منطقه وجود دارد و همه آنها به دلیل مناظر شگفت انگیزشان گزینه های مناسبی هستند.

در شمال ایران چه شهرهایی وجود دارد؟ 

شگفت انگیز است که در چنین منطقه کوچکی، 52 شهر وجود دارد. بسیاری از آنها بسیار نزدیک به یکدیگر هستند و می توانید با رانندگی کوتاهی از یک مکان به مکان دیگر بروید و برای عبور از یک شهر و ورود به شهر همسایه فقط باید چند ده کیلومتر رانندگی کنید.

اسامی پرجمعیت ترین شهرهای شمال ایران :

  • رشت از استان گیلان

  • گرگان از استان گلستان

  • ساری از استان مازندران

  • بابل از استان مازندران

  • بابلسر از استان مازندران

  • آمل از استان مازندران

  • قائم شهر از استان مازندران

  • گنبد کاووس از استان گلستان

  • بندرانزلی از استان گیلان

  • لاهیجان از استان گیلان

  • بهشهر از استان مازندران

این شهرها دارای مکان زیبا و دوست داشتنی برای بازدید هستند. هر کدام از آنها حال و هوای بسیار متفاوتی دارند و زیبایی طبیعی فراوانی دارند. مناظر شمال شامل دریای خزر و مناطق زیبای جنگلی است.

مسیر های اصلی دسترسی به شمال ایران

  • جاده هراز

جاده هراز یکی از مهم ترین جاده های تردد بین تهران و مازندران است. این جاده از دره رودخانه هراز می گذرد که نزدیک ترین مسیر به قله دماوند است. این جاده را ایرانیان زیباترین جاده می دانند و از بین جاده های زیبای کشورشان آن را به عنوان بهترین انتخاب خود انتخاب می کنند.

  • جاده چالوس

جاده چالوس برای مردم تهران، کرج جاده ای مهم می باشد.جاده چالوس به عنوان زیباترین جاده جهان شناخته می شود. جاده چالوس به خاطر مناظر طبیعی و بکرش شناخته شده است.

جاده چالوس، جاده 59 یکی از جاده های مهم برای دسترسی مردم تهران و کرج به شمال ایران است. بسیاری از افراد، جاده چالوس را زیباترین جاده جهان می دانند. مناظر بکر و طبیعی باعث شده تا جاده چالوس جایگاه ویژه ای در بین مردم داشته باشد.

  • جاده فیروزکوه

جاده فیروزکوه ، از شهر تهران تا قائم شهر و سپس تا ساری ادامه دارد. این طولانی ترین جاده استان است که در جاده فیروزکوه یا جاده سواد کوه در مقایسه با جاده های منتهی به شمال تصادفات کمتری رخ می دهد.

  • جاده ساری-سمنان

جاده ساری – سمنان از شهر ساری آغاز و با عبور از استان سمنان و شهرستان دامغان وارد کویر مرکزی استان یزد می شود. این جاده از چهار استان عبورکرده، در شهرستان اردکان به اتمام می رسد.

  • جاده دامغان

جاده دامغان از شهر سمنان آغاز و تا گلوگاه امتداد دارد. مردم استان سمنان به خصوص شهر دامغان از این مسیر که حدود 110 کیلومتر است عبور کرده تا به شهرهای شمال کشور برسند.

  • جاده قزوین-رشت

آزاد راه قزوین – رشت مسیر جایگزینی است که شهرهای قزوین و رشت را به هم متصل می کند.این آزادراه بسیار مهم 138 کیلومتر طول دارد. یکی از بخشهای کریدور شمال – جنوب ایران است.

  • مسیر سرسبز گردنه حیران

مسیر آستارا – اردبیل یکی از پر ترددترین مسیرهای کشور است. مناظر زیبا و نفس گیر زیادی دارد که آن را به انتخابی ایده آل برای گشت و گذار مسافران تبدیل می کند. این مسیر بیشتر اوقات مه آلود است ، مناظر طبیعی زیادی مانند دره ها و کوهپایه ها وجود دارد.

  • جاده مشهد-گرگان

یکی از اصلی ترین راه های ارتباطی شهرهای مشهد و گرگان، جاده مشهد – گرگان است. این جاده که در دو مسیر به طول 578 و 622 طراحی شده است، شرق کشور را به شمال متصل می کند. مردم مشهد نیز از این مسیر برای سفر به سایر نقاط شمال استفاده می کنند.

در ایران جاده های زیبایی وجود دارد که به جهات مختلف منتهی می شوند. اگر به دنبال مکانی برای شروع کاوش هستید، این جاده های اصلی شمال بهترین گزینه برای بازدید و رسیدن به شهرهای مربوطه هستند.

1402/02/21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *