معرفی سوغاتی‌، صنایع‌دستی،شیرینی و غداهای معروف گرگان

معرفی سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی گرگان

سوغاتی های بی نظیر زیادی در گرگان وجود دارد و برای هر بازار و مرکز خرید یک سوغاتی وجود دارد. سوغاتی های زیادی از گرگان وجود دارد که می توانید در شهرهای دیگر استان پیدا کنید. یکی از ویژگی های شهرهای شمالی ایران تنوع بسیار غذاهای خوشمزه است. در این شهر انواع مختلفی از شیرینی ها وجود دارد که از کارگاه های شیرینی پزی و قنادی گرگان سرچشمه می گیرد که بازدیدکنندگان می توان آن ها را امتحان کرد! شیرینی های گرگانی به دلیل طعم شیرینی که دارند در سراسر جهان محبوب هستند و در این دستور پخت خاص می توان قدرت زنان را احساس کرد. گرگان انواع شیرینی های خوشمزه از جمله نان زنجبیلی، نان خرمایی، حلواو … را دارد.

لیست زیر مهمترین سوغاتی های گرگان می باشد.

  1. نان خرمایی : یکی از دسرهای استان گلستان به ویژه گرگان است، در ایام عید و جشن ها پخته می شود. برای تهیه آن از خرما، هل و گردو استفاده می شود.

  2. شیرینی سر غربالی: این شیرینی در مهمانی‌ها و دورهمی‌های مردم گرگان جایگاه مهمی دارد و در تهیه آن از خمیرمایه، پودر قند، پودر هل، ماست، وانیل، تخم‌مرغ و غیره استفاده می‌شود.

  3. نان پادرازی: این شیرینی دو نوع دارد، یکی خشک که بیشتر برای عزاداری مناسب است و دیگری روغنی برای جشن و سوغاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

  4. حلوا جز یا حلوا گردویی: حلوای گردویی یکی از محبوب ترین دسرهای استان گلستان است در تهیه آن از برنج و گردو استفاده می شود

  5. حلوای اُماج: حلوای مشابه آن در هیچ شهر دیگری از ایران یافت نمی شود. این غذا از آرد، عسل، روغن و مواد دیگر درست می شود.

  6. پشت زیک: این شیرینی مشابه سوهان کنجدی می باشد.

  7. نان زنجبیلی: برای تهیه این نان خوشمزه لوزی شکل به آرد، زنجبیل، کره و شکر نیاز دارید.

  8. خاویار: خاویار مغذی ترین و گران ترین غذای دنیاست که عمدتاً در ایران تولید می شود. اگرچه دریای خزر مکان بسیار زیبایی برای بازدید است، همچنین میزبان انواع غذاهای دریایی منحصر به فرد و خوشمزه است. بیش از 90 درصد خاویار جهان در دریای خزر تولید می شود. در گرگان انواع ماهی از جمله ماهی سفید، ماهی قزل آلا، اردک ماهی را می توانید پیدا کنید .در گرگان گران ترین سوغات خاویار به شمار می رود.

صنایع‌دستی گرگان

در استان گلستان صنایع دستی‌های یکسانی در تمام شهرهاش وجود دارد. استان گلستان منطقه ای کوهستانی است که صنایع دستی فراوانی دارد. در این استان در تمام شهرهای آن فرش و منسوجات دیگر وجود دارد. ترکمن های این استان قالی هایی می بافند که اغلب در گرگان یافت می شود، علاوه بر آن روسری ترکمنی نیز در گرگان توسط ترکمن ها به فروش می رسد. این روسری ها معمولا از ابریشم درست می شوند. آنها جواهرات زیبا و پیچیده ای از جمله گردنبند، گوشواره، دستبند و انگشتر می سازند. گرگان علاوه بر فروش این صنایع دستی در بازار، از محصولات خود برای جمع آوری کمک های مالی و سایر فعالیت های خیریه نیز استفاده می کند.

سوغاتی های زیادی در گرگان وجود دارد که از فرهنگ غنی آن نشأت می گیرد. سوغات و صنایع دستی از اقوام مختلف مانند ترک، قزاق، سیستان و ترکمن در این شهر وجود دارد. شاید شنیده باشید که گرگان را به خاطر کشتزارهای پنبه ای شهر طلای سفید می نامند. این پنبه‌زارها تا کیلومترها در اطراف گرگان مانند پتویی از دانه‌های برف به نظر می‌رسند. یکی از جاذبه های اصلی این منطقه زیبا، آب و هوای متفاوت آن از کوهستانی، معتدل، نیمه گرم بیابانی و کوهپایه ای است.مردم این شهر صنایع دستی مختلفی دارند که آن را به گنجینه ای از فرهنگ تبدیل کرده است. صنایع دستی یکی از برترین جاذبه های گردشگری گرگان است که باعث شده این شهر مملو از غرفه های رنگارنگ برای خرید کالا شود. صنایع دستی بسیار متنوعی دارند و همین امر باعث شده تا گردشگران از سراسر گرگان برای دیدن گزینه های خرید خود به گرگان بیایند.

معرفی غذاهای محلی گرگان

گیلان به خاطر تنوع غذاهای لذیذ و سابقه اش به عنوان مرکز آشپزی لذیذ منطقه ای شهرت دارد. آب و هوای اینجا باعث شده است که این شهر میزبان بسیاری از غذاهای لذیذ منطقه باشد. گرگان آب و هوای مناسبی برای کشت میوه و تره بار دارد و صنعت کشاورزی آن افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است. گرگان علاوه بر غذاهای لذیذش، مناظر زیبایی دارد که در راهنماهای سفر بارها به آن اشاره شده است.

غذاهای محلی گرگان دارای تنوع بسیاری می باشد. یکی از اولویت های مسافرانی که به این شهر سفر می کنند غذای آن است. که شامل موارد زیر هستند:

  • چکدرمه

  • باسترمه

  • بورک یا بوروک

  • خورشت ساک

  • کپور کله

  • کئی ترشک

  • ماش پشتی خارش

  • ماش پلو

  • نخود پلو

  • مرغانه ته چین

  • دو آش

  • اسپه آش

  • بولامه

  • ترشی آش

  • هلی آش

  • آش خمیر

نان های گرگان به دلیل طعم و مزه خود معروف هستند. از محبوب ترین نان های گرگان می توان به دراز نون، بنجی نون، کلوایی، بیشمه، اکمک و قاور تماچلی چوروک اشاره کرد.

معرفی مراکز خرید گرگان

خرید در شمال یکی از مهم‌ترین تفریح‌های گردشگران به حساب می‌آید. بازارهای محلی شهرهای شمالی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند. هنگام سفر به شمال، خرید یک فعالیت ضروری برای گردشگران است. چیزهای جالب زیادی برای خرید و کشف در بازارهای محلی وجود دارد. علاوه بر این، هوای تازه و مناظر خیره کننده مطمئنا تجربه ای به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

زنان و مردانی از روستاهای اطراف، محصولات خود را برای فروش به این بازارهای می‌آورند و اغلب قیمت‌ها بسیار پایین و کیفیت محصولات بالاست. رنگ‌ها، میوه‌های ارگانیک، سبزی‌های محلی، ترشی‌ و مرباهای محلی و زنان و مردان با لباس‌ها از مهم‌ترین جاذبه‌های این بازارها محسوب می‌شود. البته گرگان علاوه بر بازارهای محلی، مراکز خرید مدرن نیز دارد.

قدم زدن در بازار نعلبندان در گرگان ایران یک رویداد دوست داشتنی است که در هر گوشه آن بازارها و کافه های محلی وجود دارد. این بازار قدیمی در خیابان میرکریم و میدان قیصریه واقع شده است و محل خرید و فروش صنایع دستی ترکمن ها می باشد. یکی دیگر از گزینه های خرید سوغات و صنایع دستی بازارهای هفتگی شهر گرگان است.

1402/02/21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *